صفات بیشمار امیرالمومین(ع) قابل بیان نیستند
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۳۴۵۹۲
امامجمعه اصفهان گفت: صفاتی که برای امیرالمؤمنین (ع) به کار میبریم مانند عدالت، شجاعت، بیباکی، تقوا و دیگر صفات را هرکسی میتواند به بخشی از اینها برسد اما امام علی (ع) فراتر از این صفات است. تا به حال حد بسیار کمی از ویژگیهای امام علی (ع) بیان شده است و ما نمیتوانیم ایشان را بشناسیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آیتالله سید یوسف طباطبایینژاد در افتتاحیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی (ع) با عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت زهرای مرضیه (س) و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت و همچنین جانباختگان مراسم تشییع و سانحه هوایی گفت: عنوان این کنگره که در رابطه با ابعاد شخصیتی و وجودی حضرت امیرالمؤمنین (ع) است بسیار باشکوه و محترم است هرچند انسانهای زمینی نمیتوانند حتی یک بعد از ابعاد وجودی ایشان را درک کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امامجمعه شهر اصفهان با اشاره به مسأله امامت افزود: مسأله امامت در واقع دو جور تفسیر و معنا دارد؛ یک معنای امامت در عربی یعنی پیشوا و جلودار، یعنی کسی میتواند امام خوبیها باشد و کسی اما بدیها. امام حق داریم و امام کفر. امام جماعت و امامجمعه نیز در این دسته معنا قرار میگیرد. معنای دیگرامامت، امامتی است که از طرف خداوند متعال اعطا میشود که از نبوت و رسالت نیز بالاتر است.
وی با اشاره به مقام امامت حضرت ابراهیم (ع) اظهار کرد: امامت ابراهیمی به تعبیر من یعنی امامتی که خداوند به حضرت ابراهیم (ع) داد وقتی که ایشان پیامبر، نبی و خلیل خدا بود. خداوند پس از اینکه فرزندی به ایشان عطا میکند و این فرزند بزرگ میشود دستور میدهد او را قربانی کن. و ابراهیم خلیلالله این کار را انجام میدهد هرچند چاقو به اذن خدا نمیبرد. حضرت ابراهیم (ع) پس از امتحانات الهی و این امتحان به مقام امامت نائل میشود.
طباطبایینژاد با اشاره به عصمت مقام امامت بیان کرد: مقام امامت آن قدر برای حضرت ابراهیم (ع) زیبا بود که گفت خداوندا آیا به ذریه من نیز این مقام را اعطا میکنی؟ و خداوند در پاسخ میفرماید بله اما نه به ظالمین ذریه تو. ظالم کسی است که حتی یک گناه انجام داده باشد. پس امام معصوم است و گناهی مرتکب نشده است. این مقام مقامی غیر از امامت جامعه است و ارتباطی به رأی و نظر مردم ندارد، سن نیز در امامت مطرح نیست امام جواد (ع) در 7 سالگی، امام هادی (ع) در 8 سالگی، امام مهدی (عج) در 5 سالگی و حضرت عیسی (ع) هنگامی گه طفل شیرخوار بودند به مقام امامت رسیدند.
امامجمعه شهر اصفهان افزود: مردم زمان پیامبر و امیرالمؤمنین نمیتوانستند این معنای امامت را درک کنند. امام سجاد (ع) میفرماید: اگر آنچه را که در دل دارم برای مردم بگویم مرا تکفیر میکنند. ابن ابی الحدید از پیامبر اکرم (ص) نقل میکند که پیامبر به حضرت علی (ع) گفت: یا علی به خداوند اگر نبود که میترسم طایفهای از امت من درباره تو حرفی بزنند که نصارا در مورد پسر مریم گفتند، دربارهات حرفی میزدم که بر هیچکس عبور نکنی مگر اینکه خاک کف پای تو را به عنوان تبرک میگرفتند.
وی افزود: صفاتی که برای امیرالمؤمنین (ع) به کار میبریم مانند عدالت، شجاعت، بیباکی، تقوا و دیگر صفات را هرکسی میتواند به بخشی از اینها برسد اما امام علی (ع) فراتر از این صفات است. تا به حال حد بسیار کمی از ویژگیهای امام علی (ع) بیان شده است و ما نمیتوانیم ایشان را بشناسیم.
انتهای پیام/63086/ج/
منبع: فارس
کلیدواژه: اصفهان عدالت امام علی ع شهید
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۳۴۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امامت سیاسی دلیل نفرت دشمنان اهل بیت (ع) بود
به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله سید احمد علمالهدی در آئین عزای سالروز شهادت امام صادق (ع) که با حضور انبوه زائران، مجاوران و اقامهکنندگان اجتماع صادقیون مشهد در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ارزشمندترین سوگواره امام صادق (ع)، همین محفل و مجلسی است که شما در آن هستید. همین که روی فرش علیابن موسیالرضا (ع) برق اشک خود را به ساحت قدسی نوه مکرم آن ولی خدا نشان میدهید تا عزادار امامی باشید که حرم ندارد و امروز بهجز تعداد مختصری از شیعیان، هیچکس در جوار مرقد مطهرش اقامه عزا نمیکند.
ضرورت واکاوی ابعاد مظلومیت ائمه اطهار (ع)
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت شناخت دلایل مظلومیت امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: شهرت اصلی امام صادق (ع) در میان ائمه اطهار (ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است اما آنچه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است. باید بدانیم دلیل مظلومیت امام صادق (ع) چه بود و اساساً چرا حضرت تا این اندازه با برخورد قهری، سلبی و جنایتکارانه حاکمیت وقت روبرو میشد.
وی ادامه داد: از وجود اقدس امام صادق (ع) نقل شده که فرمود «مَن لَم یَعرِف سو ما اتی عَلَینا مَن ظَلَمنا وَ ذهاب حَقنا وَ ما رَکبنا بِه فَهُوَ شَریک مَن اَتی اِلَینا فیما وَ لینابه» یعنی هرکس برای درک ظلمی که بر ما رفت، تلاش نکند و بر آن نکوشد، شریک همان ظالمی است که در مقابل ما عمل کرده است. این حدیث راوی اهمیت این شناخت است.
امامت سیاسی، دلیل ظلم به امام صادق (ع)
علم الهدی تصریح کرد: همه باید بدانند که این ظلم بهطور انحصاری بر امام صادق (ع) روا داشته میشد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها مورد ظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت میشدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنیعباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: نه تعلیم دین، نه تربیت شاگرد و نه آموزش علوم طبیعه هیچکدام علت اصلی مظلومیت حضرت نیست. امام صادق (ع) فقط یک عالم نبود که عدهای دورشان را بگیرند و فقط علوم دین فرابگیرند. امام صادق (ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آنها به شمار میرفت. اگر امام صادق (ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد.
وی با بیان اینکه امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار (ع) بوده است، گفت: برادران عزیز، خواهران گرامی، امام فقط شاگرد پرور و عالم نیست. اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیتها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت مرامی، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.
قساوت، ذات دشمنان دین است
علم الهدی بیان کرد: سرچشمه همه مظالمی که در حق اهل بیت (ع) روا داشته شد، همین امامت سیاسی بود. بهخاطر همین موضوع بود که علیابن ابیطالب (ع) را در محراب، حسین ابنعلی (ع) را در گودی قتلگاه و سایر امامان معصوم را هرکدام در یک مقام به شهادت رساندند و در طول حیات بابرکتشان نیز انواع و اقسام جنایتها را درحق آنها و پیروانشان انجام دادند. امامت سیاسی دشمن دارد. دشمنی که یک زمان حتی در مسجد شمشیر بر فرق ولی خدا میزند، یک زمان با اسب بر پیکر امام شهید میتازد و یک زمان نیز همچون منصور دوانیقی ملعون، امام صادق (ع) را با دست بسته و لباس خانه در خیابان پشت اسب میکشاند. این قساوت دشمن خداست و امروز هم دشمنان دین اینچنین هستند.
کد خبر 6096291