«عدالت» شاخصه حکومت امام علی(ع)/آینه تمام نمای صفات حق
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۸۰۹۶۱
امام علی (ع) در سیره سیاسی خویش با اجرای عدالت و خردورزی الگویی شایسته از حكومت داری در اسلام را به تصویر كشید و آینه تمام نمای صفات حق در میان پیروانش شد.
خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ امروز سالروز ولادت شاگرد ممتاز مکتب پیامبر اسلام(ص) است همان کسی که گفت «دین خدا به وسیله شخصیتها شناخته نشود بلکه به وسیله نشانه حق شناخته شود بنابراین حق را بشناسید تا صاحب حق را بشناسید».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سیزدهم رجب سالروز میلاد با سعادت حضرت علی(ع) سرچشمه زلال انسانیت و شجاعت است. والامقامی كه پروردگار، خانه مقدس خویش را مامنی امن برای لحظه میلادش قرار داد و اینگونه فاطمه بنت اسد از پرهیزگارترین بانوان و همسر گرامی حضرت ابوطالب(ع) به فرمان خدا، قدم در آن گذاشت تا عرشیان او را برای تولد مولود كعبه یاری رسانند.
امام همامی كه در سیره سیاسی خویش با اجرای عدالت و خردورزی الگویی شایسته از حكومت داری در اسلام را به تصویر كشید و آینه تمام نمای صفات حق در میان پیروانش شد. سیره و روش حضرت علی(ع) از سرسپردگی كامل او در برابر فرمان پروردگار نشات میگرفت و بر پایه اسلام ناب محمدی شكل گرفته بود تا فریاد حق طلبی اش را از میان كفر و نفاق به گوش پیروان خویش برساند و اینگونه نهال نورسیده اسلام را جانی تازه بخشد.
به مناسبت سالروز ولادت نخستین پیشوای شیعیان با «حسین خسروی اسفزار» منتخب مردم بیرجند، درمیان و خوسف در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و کارشناس مذهبی به گفت وگو پرداخته ایم که که شرح آن را در ذیل می خوانید:
خسروی با تبریک 13 رجب میلاد باسعادت امیرالمومنین (ع) و روز پدر، گفت: سخن گفتن درباره علی(ع)، ابرمرد جهان اسلام و انسانیت کاری است بس دشوار و سنگین که هرکس را توان قلم فرسایی و سخن گفتن درباره آن نیست.
منتخب مردم بیرجند، درمیان و خوسف در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: پيامبر اعظم(ص) خطاب به علی(ع) فرمود: «ای علی! خداوند متعال را نشناخت به حقيقت شناختش جز من و تو، و تو را نشناخت آن گونه که حق شناخت توست، جز خدا و من».
۳۰۰ آیه قرآن در شأن امام علی (ع)
وی با اشاره به اینکه در روایتی که به جناب عبدالله بن عباس منسوب است، 300 آیه در مدح امیرالمؤمنین(ع) در قرآن مجید آمده است، ادامه داد: همچنین در روایتی دیگر از ابن عباس نقل شده است که در قرآن مجید، خطاب «یا ایها الذین آمنوا» در هیچ آیه ای نازل نشده، مگر اینکه علی (ع) سید و شریف و امیر آن است.
خسروی با تاکید بر اینکه حکومت حضرت علی(ع) با توجه به ابعاد وجودی و شخصیت والای آن حضرت در تمامی زمینه های علمی، اخلاقی، عرفانی، عبادی، اجتماعی و سیاسی حکومت برجسته و الگو است، افزود: خدامحوری، عدالت طلبی، مردم داری، شایسته سالاری، مبارزه قاطع با ظلم و تبعیض و مفاسد اجتماعی، دوری از تشریفات و اسراف و تبذیر و نظارت شدید بر بیت المال از جمله ویژگیهای حکومت آن امام همام است.
حکومت، میدان آزمایش مسئولان
وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) حکومت و زعامت را در صورتی که به عنوان یک پست و مقام دنیوی و هدف و ایده آل زندگی باشد، سخت تحقیر می کند و آن را پشیزی بیش نمی شمارد، گفت: حضرت فرمودند: «نزد من ارزش کفش کهنه وصله دار بیشتر است از حکومت بر شم، مگر آن که حقی را به پای دارم و یا باطلی را به دور افکنم».
منتخب مردم بیرجند، درمیان و خوسف در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ارزش حکومت برای حضرت علی(ع) در اجرای عدالت و احاق حق است که امروز هم می تواند الگوی برای تمام مسئولان کشور باشد که دلبسته به دنیا و مقامهای دنیوی نشوند، بیان کرد: حضرت در نهج البلاغه میفرمايد: «منصب هاى حكومتى، ميدان آزمون و مسابقه مردان است» یعنی شخصيت و ظرفيت افراد در اين گونه حالات آشكار مى شود.
عدالت علوی؛ الگوی برای مسئولان
خسروی یکی از مهمترین ویژگی های حکومت حضرت علی(ع) را احقاق حق و احیای فضایل و کمالات اخلاقی و انسانی دانست و بیان کرد: آن حضرت به خاطر سلطنت به تحقیر زندگی یک مورچه هم رضا نمی داد و می فرماید: «به خدا سوگند، اگر همه هفت اقليم عالم را و هر چه در زير آسمان است به من دهند که پوست جوی را به ناحق از دهان مورچه ای بگیرم، من این کار را نخواهم کرد».
وی با تاکید بر اینکه مسئولان در زمینه تحقق عدالت در جامعه باید حضرت علی(ع) را الگوی خود قرار دهند به شجاعت امام علی(علیه السلام) در عمل به حق و برگرداندن املاک بیت المال اشاره کرد و گفت: در همین راستا حضرت فرمود: «به خدا اگر ببینم املاکی را که قبل از من به ناحق کسانی به شما دادهاند و مهریه زنانتان قرار دادهاید، یا با پول فروش آن، کنیز خریدهاید، ملاحظه نمیکنم و همهی آنها را برمیگردانم».
منتخب مردم بیرجند، درمیان و خوسف در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شخصیت والای آن حضرت آن چنان با عدالت عجین گشته است که هر جا سخن از عدالت باشد، اذهان و افکار سریعاً به سوی رهبر عدالت پرور شیعیان علی(ع) معطوف میشود که به تعبیر تعبیر دانشمند مسیحی، جرج جرداق «علی (ع) در محراب عبادت خویش قربانی عدالتش شد»؛ امروز در این کشور اسلامی باید حداقل عدالتی طلبی در حقوق و مزایا و گرفتن مالیاتها از مردم رعایت شود، چرا که بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران در نامهای سرگشاده به رئیس جمهور گفته است که فرار مالیاتی ۳۰۰ هزار ثروتمند، ۲ برابر درآمد حاصل از گرانی بنزین است!
وی افزود: حضرت علی (ع) آن چنان عدالت را در زندگی شخصی خود در زمان حکومت بر مسلمانان به مرحله عمل درآورده بود که دوست و دشمن را به حیرت و شگفتی واداشته بود و حتی برادرش عقیل هم وقتی از بیت المال اضافه می خواهد، آهن گداخته در آتش را به بدنش نزدیک می سازد تا با حرارت آن عبرت گیرد، بردارش ناله ای سر داد! گفت: هان! ای عقیل از آن تفتیده ای که انسانی آن را به بازیچه سرخ کرده ناله می کنی، اما مرا به سوی آتشی می کشانی که خداوند جبار با شعله ی خشم و غضبش آن را برافروخته است.
حقوقهای نجومی بخاطر فاصله گرفتن از سیره علی (ع) است
منتخب مردم بیرجند، درمیان و خوسف در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با انتقاد از حقوقهای نجومی در کشور، بیان کرد: گرفتن حقوقهای نجومی بخاطر دوری و فاصله گرفتن از سیره امام علی (ع) است.
خسروی با بیان اینکه سعه صدر یکی از مهمترین ویژگی های ریاست در کلام امام (علی) است، افزود: باید مدیران جمهوری اسلامی در مقابل مشکلات، صعه صدر و بردبارى توأم با تدبير خود را افزایش دهند.
وی به قاطعیت در اجرای مناسب و به موقع قانون و بهره گیری از قدرتِ مشروع در جهت اجرای عدالت در سیره علوی اشاره و تصریح کرد: اگر در شرایط امروز جامعه که ویروس کرونا، سلامت جامعه را به خطر انداخته و منجر به فوت برخی از مردم شده، عده ای موقعیت طلب و سودجو دست به احتکار اقلام بهداشتی می زنند یکی از دلایل آن این است که قانون و کسانی که باید آن را اجرا کنند(سه قوه)، قاطعیت لازم را برای برخورد با متخلفان ندارند.
پرکاری امیرالمومنین (ع) بهترین الگو برای مسئولان نظام اسلامی است
منتخب مردم بیرجند، درمیان و خوسف در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدیر اسلامی باید با خوشرویی با مردم برخورد کند و به خاطر کاری که برای آنها انجام می دهد بر آنها منتی نداشته باشد، افزود: امام علی(ع) بر قضات کشور اسلامی مأموران مخفی میگماشت که کارهای آنان را زیر نظر داشته باشند. لذا «ابوالاسود دوئلی» که از دوستان حضرت بود، در همان روز اوّل قضاوت با گزارش مأموران مخفی، عزل شد، زیرا به حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) گزارش دادند که او با مردم تند خوئی میکند.
خسروی یکی از مصدایق مدیریتی امام علی(ع) پرکاری و تلاش فراوان دانست که بهترین الگو و سرمشق برای مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی است، گفت: از زحمات جامعه پزشکی و پرستاران به خاطر مبارزه با ویروس کرونا و خدمت رسانی به مردم قدردانی می کنم و اینکه پرستاری مراسم عروسی خود را بخاطر بیماران کرونایی عقب می اندازد نشات در اعتقادات مردم مسلمان به حضرت علی(ع) دارد.
نظارت مداوم بر امور مردم/بيت المال از منظر حضرت علی (ع)
وی به نظارت مداوم بر امور مردم اشاره کرد و ادامه داد: اصبغ بن نباته نقل می کند: «یک روز همراه امام علیعلیه السلام بودم، از لحظههای آغازین صبح در بازار حاضر شد و به همه قسمت ها رسیدگی کرد، سپس به جایگاه قضاوت رفت و به کار مردم پرداخت، و تا پاسی از شب با مردم حشر و نشر داشت، آنگاه با امام به خانهاش رفتیم. من در حیاط خوابیدم و امام وارد اطاق خود شد.
هنوز مقداری نخوابیده بودم که صدای پای امام را شنیدم، بیدار شدم و دیدم امام علیعلیه السلام به دیوار تکیه داده می خواهد وضوء بگیرد. گفتم: یا امیرالمؤمنین شما هنوز استراحت کامل نکرده اید، روز را که برای کمک به مردم گذراندید، پس شب را استراحت فرمائید. امام در پاسخ من فرمود: «اگر روز بخوابم حقّ رعیت ضایع میشود و اگر همه شب را بخوابم خودم را ضایع کردم».
منتخب مردم بیرجند، درمیان و خوسف در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تاکید بر سیره علوی در صرف جویی در بیت المال اشاره و بیان کرد: یکی از سفارش های امیرمومنان (ع) به کارگزاران خود این بود که در بیت المال نهایت صرفه جویی را مراعات کنند به گونه ای که حتی نوک قلمهای خود را به اندازه ای ریز بگیرند که در کاغذ نهایت صرفه جویی رعایت شود.
خسروی در ادامه با بیان اینکه نهج البلاغه امیر المومنین(ع)، درسنامه زندگی فردی و اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، تربیتی و منبعی برای سیر و سلوک معنوی است، گفت: جرج جرداق، نویسنده و ادیب مسیحی بیش از ۲۰۰ بار کتاب نهج البلاغه را خوانده و در آن اندیشیده است اما ﻣﺎ شیعیان ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ﭼﻨﺪ ﺑﺎﺭ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻼﻏﻪ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﯾﻢ؟
امام علی پدر دینی امت اسلامی/ علت نامگذاری این روز به نام پدر
وی با اشاره به خانه نشینی مردم به خاطر شیوع ویروس کرونا در کشور، افزود: شرایط کنونی فرصتی برای سفر و انتقال ویروس نیست بلکه مردم باید به توصیه های بهداشتی توجه کنند و در خانه بمانند و از این فرصت برای مطالعه کتاب نهج البلاغه مولای متقیان امام علی (ع) استفاده کنیم و مطالب آن را در زندگی روزانه خود به كار بگیریم.
منتخب مردم بیرجند، درمیان و خوسف در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به فلسفه نامگذاری سالروز ولادت امام علی (ع) به عنوان روز پدر، تصریح کرد: باید بگوییم که این نامگذاری بی دلیل نبوده و مستند روایی دارد؛ پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد (ص) در روایتی خود و امام علی (ع) را پدران امت اسلام قلمداد کردند و فرمود: «أنا و علیٌّ أبوا هذه الاُمّة»، یعنی: «من و علی پدران این امت هستیم» بدین جهت روز میلاد خجسته حضرت امیر مؤمنان (ع) به روز پدر نامیده شده است.
پایان پیام/375
منبع: شبستان
کلیدواژه: ویژگی حکومت امام علی ع اجرای عدالت منتخب مردم بیرجند نهج البلاغه اجرای عدالت امام علی ع حضرت علی ع بیت المال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۰۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد/ امام فقط شاگردپرور و عالم نیست؛ اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است
به گزارش سایت امام جمعه مشهد، سید احمد علمالهدی در آیین عزای سالروز شهادت امام صادق(ع) که با حضور انبوه زائران، مجاوران و اقامهکنندگان اجتماع صادقیون مشهد در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ارزشمندترین سوگواره امام صادق(ع)، همین محفل و مجلسی است که شما در آن هستید. همین که روی فرش علیابن موسیالرضا(ع) برق اشک خود را به ساحت قدسی نوه مکرم آن ولی خدا نشان میدهید تا عزادار امامی باشید که حرم ندارد و امروز بهجز تعداد مختصری از شیعیان، هیچکس در جوار مرقد مطهرش اقامه عزا نمیکند.
ضرورت واکاوی ابعاد مظلومیت ائمه اطهار(ع)نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت شناخت دلایل مظلومیت امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: شهرت اصلی امام صادق(ع) در میان ائمه اطهار(ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است اما آنچه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است. باید بدانیم دلیل مظلومیت امام صادق(ع) چه بود و اساساً چرا حضرت تا این اندازه با برخورد قهری، سلبی و جنایتکارانه حاکمیت وقت روبرو میشد.
ایشان ادامه داد: از وجود اقدس امام صادق(ع) نقل شده که فرمود «مَن لَم یَعرِف سوء ما اتی عَلَینا مَن ظَلَمنا وَ ذهاب حَقنا وَ ما رَكبنا بِه فَهُوَ شَریك مَن اَتی اِلَینا فیما وَ لینابه» یعنی هرکس برای درک ظلمی که بر ما رفت، تلاش نکند و بر آن نکوشد، شریک همان ظالمی است که در مقابل ما عمل کرده است. این حدیث راوی اهمیت این شناخت است.
امامت سیاسی، دلیل ظلم به امام صادق(ع)عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه باید بدانند که این ظلم بهطور انحصاری بر امام صادق(ع) روا داشته میشد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها موردظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت میشدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنیعباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.
ایشان تأکید کرد: نه تعلیم دین، نه تربیت شاگرد و نه آموزش علوم طبیعه هیچکدام علت اصلی مظلومیت حضرت نیست. امام صادق(ع) فقط یک عالم نبود که عدهای دورشان را بگیرند و فقط علوم دین فرابگیرند. امام صادق(ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آنها به شمار میرفت. اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد.
آیت الله علمالهدی با بیان اینکه امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار(ع) بوده است، گفت: برادران عزیز، خواهران گرامی، امام فقط شاگردپرور و عالم نیست. اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیت ها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت مرامی، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.
قساوت، ذات دشمنان دین استایشان بیان کرد: سرچشمه همه مظالمی که در حق اهل بیت(ع) روا داشته شد، همین امامت سیاسی بود. بهخاطر همین موضوع بود که علیابن ابیطالب(ع) را در محراب، حسین ابنعلی(ع) را در گودی قتلگاه و سایر امامان معصوم را هرکدام در یک مقام به شهادت رساندند و در طول حیات بابرکتشان نیز انواع و اقسام جنایتها را درحق آن ها و پیروانشان انجام دادند. امامت سیاسی دشمن دارد. دشمنی که یک زمان حتی در مسجد شمشیر بر فرق ولی خدا میزند، یک زمان با اسب بر پیکر امام شهید میتازد و یک زمان نیز همچون منصور دوانیقی ملعون، امام صادق(ع) را با دست بسته و لباس خانه در خیابان پشت اسب میکشاند. این قساوت دشمن خداست و امروز هم دشمنان دین اینچنین هستند.
کانال عصر ایران در تلگرام